Dag 2 - dinsdag 25 februari

25 februari 2020 - Safed, Israël

Bokertov oftewel goedemorgen!!

Wij zijn allemaal weer fris en fruitig wakker geworden en zijn er helemaal klaar voor om deze dag Israël te gaan verkennen. Gaandeweg deze dag hopen we dit verhaal steeds verder aan te vullen met informatie over onze bezienswaardigheden. We mochten deze morgen beginnnen met de volgende woorden vanuit psalm 100:

Juich voor de HEERE, heel de aarde; dien de HEERE met blijdschap.....

en zo mogen we onze weg vervolgen vandaag. Fijne dag!

We zijn nu op de Golanhoogten. Net bij de Jordaan gestopt. Als je de Jordaan zo ziet kun je je indenken dat Naäman zich liever ging wassen in een rivier in eigen land. Als we zo op de Golanhoogten zijn, zien we dat het heel rotsachtig is met ook wel groene begroeiing. Echter een boer is een jaar bezig om 1 are grond te bewerken, zodat het vee er kan grazen en er gewassen geplant kunnen worden. Stelt u het zich zo voor: er werd een stukje grond bewerkt een muurtje gemaakt en een weggetje gemaakt. Zodat er een soort terrassen ontstonden. Vanuit de oogpunt kunnen we ons de gelijkenis van de zaaier anders voorstellen. Vooral het zaad dat op rotsachtige bodem viel of op de weg. Tot zover.

We trokken verder naar de Hermon Stream dit is een natuurreservaat waarbij de Jordaan een centrale plaats inneemt. We begonnen met een stukje uit de bijbel vanuit Mattheus 16. Het bijbelgedeelte waar we zondagmiddag over mochten horen van dominee van Wijk. En dan met name vers 13-18:

13Toen Jezus gekomen was in het gebied van Caesarea Filippi, vroeg Hij aan Zijn discipelen: Wie zeggen de mensen dat Ik, de Zoon des mensen, ben?14Zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen: Jeremia of een van de profeten.15Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben?16Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.17En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.18En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.

Daarna maakten we een wandeltocht door het reservaat waarbij de Jordaan niet van onze zijde week. En waar we het Hermongebergte achter ons hadden. Werkelijke een prachtige wandeling. Zie de foto’s voor een impressie hiervan. Tijdens de wandeling lazen we  uit psalm 42 waar we lezen over het laaggebergte van de Hermon, de heuvels en het hooggebergte, over het rustig en heftige water. Facetten die wij mochten zien in dit reservaat.

7Mijn God, mijn ziel buigt zich neer in mij, daarom denk ik aan U vanuit het land van de Jordaan en het Hermongebergte,vanuit het laaggebergte.8Watervloed roept tot watervloed,terwijl Uw waterkolken bruisen;al Uw baren en Uw golvenzijn over mij heen gegaan. 9Maar de HEERE zal overdag Zijn goedertierenheid gebieden; 's nachts zal Zijn lied bij mij zijn,een gebed tot de God van mijn leven.

Zie ook het gedicht bij de foto’s.

Na deze wandeling hebben we met elkaar gegeten. We konden kiezen uit zo’n 5 restaurants. Onze reisleider had er eentje aanbevolen maar sommigen leek dit niet helemaal wat dus kozen voor een ander restaurant. We moeten er wel bij zeggen dat we het restaurant met de gouden bogen voorbij konden lopen, al was dit voor sommigen best lastig. Mocht het eten voor u een drempel zijn om naar Israël te gaan dan kunnen we u vertellen dat het eten hier erg goed is. Heerlijke gerechten en ook patat en mayonaise kennen ze hier :).

De middag vervolgden we onze weg naar het meer van Galilea ook wel het meer van Tiberias genoemd. We bezochten Kapernaum. Zie ook hiervoor de foto’s. Er is een kerk gebouwd op het huis waar Petrus gewoond zou hebben. Verder hebben ze de Synogoge weer opgbouwd op de plaats waar toen de synagoge van Kapernaum ook gestaan zou hebben. Na het bezoeken van dit stadje zijn we een stukje doorgereisd naar een kerkje genaamd: Broodvermenigvuldigingskerk, dit had natuurlijk betrekking op de wonderbare spijziging. Hierna vertrokken we naar Tiberias waar we hebben rondgelopen en heerlijk hebben mogen eten.

Op de weg naar het hotel waren we nog even bang dat busje 2 een klapband had opgelopen, maar het  het bleek te gaan om iets van een afdekplaat dat was afgebroken van de bumper. Dat zorgde met 6 vrouwen in een busje natuurlijk wel voor paniek en gegil. Gelukkig hadden we een relaxte chauffeur in de vorm van Jan en bleek het dus uiteindelijk  toch nog mee te vallen.

Nu zitten we met de meesten van ons gezellig beneden in ons Hotel onze belevenissen van vandaag te herbeleven. We mogen wel zeggen dat de sfeer onderling erg goed is.

Tot zover het verhaal van deze dag. Leuk dat jullie deze verhalen lezen en reacties plaatsen, dat vinden we erg leuk!

Tot morgen!

1. Annelies Post:
    25 februari 2020
    Veel plezier allemaal! :-)
  2. Bertil Wielink:
    Beste mensen,

Veel plezier met alles wat jullie gaan doen.
    Liefs van Maarten,Wietse,Herjan,Gerrald Wielink.
  3. Ineke Bos:
    25 februari 2020
    Een fijn verblijf in Israel toegewenst!
    Fam. B. Bos
  4. Opa en Oma:
    25 februari 2020
    Mooi verwoord Marrieke een hele fijne dag samen met elkaar en geniet van al het mooie wat Israël jullie geeft :] liefs papa en mama
  5. Annie en Wim.:
    25 februari 2020
    Fijne dagen met elkaar. Ik zie de golanhoogvlakte zo voor me. Reis stiekem mee.Wim en Annie.
  6. Anny:
    Prachtige verhalen geniet met volle teugen gr Gerrit en Anny Polinder
  7. Familie van ‘t Hul:
    25 februari 2020
    Een fijn verblijf en dat het nog een mooie week mag worden.
    Groetjes Familie van ‘t Hul
  8. Agnes van Wijhe:
    25 februari 2020
    Leuk om jullie belevenissen te lezen! Nog een plezierig verblijf daar, geniet er van..... 😊.
  9. Dirien van de Weg:
    25 februari 2020
    Mooi om zo een stukje mee te reizen door dit prachtige land.
    Wens jullie samen een goede tijd in Israël!

Groetjes Dirien
  10. Albert en Dikkie lokken:
    25 februari 2020
    Mooi jullie verhalen zo te lezen. Een gezellige en goede week verder.
  11. Hennie Vliek:
    25 februari 2020
    Leuke groepsfoto! Veel plezier met z'n allen. En niet te kies keurig met eten hè?! ;-)
  12. Aalt en jose:
    25 februari 2020
    Nog veel plezier daar, en fijn om te lezen dat het allemaal weer op rolletjes loopt.
  13. Goos:
    25 februari 2020
    Dank jullie wel voor het delen van de foto's en blogs! Leuk om zo een beetje mee te kunnen reizen ;) Een mooie en goede reis verder gewenst. Tot de volgende blog!! Goos&Rianda
  14. Opa en Oma:
    26 februari 2020
    prachtige foto`s ik geniet weer om zo weer een stukje van Israël te zien wat fijn dat het zo goed gaat in jullie groep geniet van de derde dag in Israël en dat jullie onder de indruk mogen komen van dit prachtige land bij Gods uitverkoren volk. liefs papa en mama :]
  15. Heidi van de Ridder:
    26 februari 2020
    Ziet er goed uit allemaal!
    Fijne tijd samen!
  16. Henny regterschot.:
    26 februari 2020
    Mijn gedachten gaan terug dat ik samen met Bertus in dit prachtige land was,heel lang geleden.
    Veel plezier samen.
  17. Jenny en Rianne:
    26 februari 2020
    Wat fijn dat we zo een beetje mee kunnen reizen. Het ziet er prachtig uit! Nog veel plezier de aankomende dagen met elkaar!
  18. Esther:
    26 februari 2020
    Mooi om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Fijne tijd nog met elkaar. Een bijzondere ervaring! Liefs uit zwolle
  19. Gea kuijt:
    Nog fijne dagen samen!
  20. Heidi Van loo:
    26 februari 2020
    Wat leuk geschreven! Veel plezier en nog mooie dagen toegewenst!
  21. Teuni en Steven:
    26 februari 2020
    Ds Kok was vanavond te beluisteren op de kerkradio en hij heeft gebeden voor jullie goede reis en behouden thuis komst , als je in Israel ben (of bent geweest ) gaat de Bijbel steeds meer voor je spreken . Heel fijn dat jullie ons mee laten genieten.
  22. Fam. Reurink:
    26 februari 2020
    In gedachten reizen we met jullie mee!
    De groeten aan iedereen en geniet er nog van. We missen Appie op de groepsfoto. Dus we verwachten nog een foto met het hele stel compleet.